Pesma za ovaj vikend

среда, 27. март 2013.

Razni izvodjaci - Zajdi, zajdi (bootleg by pparadiso) (2013)


Razni izvodjaci - Zajdi, zajdi (bootleg by pparadiso) (2013)

Iako se misli da je ovo stara narodna makedonska pesma "Zajdi, zajdi, jasno sonce" je pesma makedonskog pevaca i kompozitora, Aleksandra Sarievskog, napisana u duhu mekedonske narodne muzike. Pesma je u posljednjih 20 godina postala izuzetno popularna po celom Balkanu (a i sire) u izvodjenju brojnih pevaca i sastava.

Inspiraciju za stihove pesme Aleksandar Sarievski pronasao je u knjizi "Nova pesmarica" (bugarski: Nova Pesnopojka) bugarskog etnologa Ljubena Karavelova, objavljene jos 1878 u Velikom Trnovu, a konkretno u pesmama "Skupite se djevojke" (bugarski: Sbirajte sa, momi, bulki) koja mu je posluzila za prvu strofu i "Snaha ide iz gore zelene" (bugarski:. Bulka vrvi iz gora zelena) za drugu i trecu strofu.

Inspiraciju za pesmu "Zajdi, zajdi, jasno sonce" dobio sam jer sam cesto pevao i jos vise preslusavao pesmu "Cernej goro, cernej sestro". Jednostavno mi je pala na pamet ideja da stihovi pesme ostanu u istom duhu, ali na potpuno drukciju melodiju. Od prvog izvodjenja pred publikom ona je postala popularna i dobro prihvacena, gde god bih je izveo. - Kaze Aca Sarievski.

Pesma je 2007 izazvala prilicnu buru, kada su brojni makedonski mediji optuzili americkog kompozitora Tylera Bates-a (ovde je ta numera pod rednim brojem 17) da je kod udarne teme "Message For The Queen" muzike za film "300 - Bitka kod Termopila" uradio plagijat pesme Sarievskog... Bates se branio da se i onkao i Sarievski  inspirisao bugarskim folklorom, te da to nije Sarievski i njegova pesma Zajdi, zajdi...

Kod danasnje publike najpoznatije izvodjenje je ono od Toseta Proeskog, cija se tragicna sudbina potpuno povezala s tuznim tekstom pesme.

Ovde imate neka izvodjenja koja se meni izuzetno dopadaju, a koja sam prikupio sa raznih medija i neta.
Naravno izbegao sam ( kao stari provereni roker ) one izvodjace koji su na "turbo" (uz triling) nacin pokusali da otpevaju ovu pesmu, ili bolje receno da je upropaste. U postu imate kao dodatak, nekoliko stranica sa notama, za glas, harmoniku, violinu kao i posebno meni drage note od R.M.Tocka iz filma "Vizantijsko plavo" koji je ovu pesmu priblizio publici "sa druge strane".

Tekst iz Karavelovove pesmarice:

Slănce jarko, slănce svetlo,
zajdi, pomrači sa;
a ti, jasna mesečinko,
bjagaj, udavi sa!

Černej, goro, černej, sestro,
dvama da černejme,
ti za tvojte listi, goro,
az za părvo libe.

Tvojte listi, goro-le sestro,
pak štăt da pokarat,
mojta mladost, goro-le sestro
ne šte se povărne.

Tekst pjesme Sarievskog:

Zajdi, zajdi jasno sonce
zajdi pomrači se
i ti jasna le mesečino
begaj udavi se.

Crni goro, crni sestro
dvajca da crnejme
ti za tvojte lisja le goro
jas za mojta mladost.

Tvojte lisja goro sestro
pak ?e ti se vratat
mojta mladost goro le sestro
nema da se vrati

I prevod:

Zađi, zađi, jarko sunce
zađi, pomrači se;
i ti jasna mesečino,
beži, udavi se!

Pati goro, pati sestro,
oboje da patimo:
ti za tvojim lišćem, goro,
ja za svojom mladošću.

Tvoje lišće, goro sestro,
opet će se vratiti,
moja mladost, goro sestro,
neće nikada.

Genre................: Narodna
Source...............: CD, Cassete, Vinyl, TV ...
Year.................: 2013
Codec................: LAME 3.96
Version..............: MPEG 1 Layer III
Quality..............: Insane, (avg. bitrate: 320kbps)
Channels.............: Stereo / 44100 hz
Tags.................: ID3 v1.0, APE v2.000
Ripped by............: pparadiso on 27.3.2013
Included.............: NFO
Covers...............: Front

01. Aleksandar Sarievski
02. Vasilisa
03. Jelena Tomasevic
04. Azis
05. Brankica Vasic
06. Tose Proeski
07. Iva
08. Boki Milosevic
09. Biseri
10. Nikolina Chakardakova
11. R.M.Tocak
12. Garabet Tavitjan & Paramecium
13. Milanka Arandjelovic
14. Louis
15. Neverne Bebe
16. Frenky
17. Tyler Bates - Message for the queen (300 OST)

Playing Time.........: 01:24:14
Total Size...........: 192.84 MB

2 коментара:

Slobodan Darko је рекао...

Poštovani, puno hvala na ovom divnom sajtu i vidljivom ogromnom naporu koji je ovde uložen!
Molim vas najlepše za dozvolu za "re-post" ovih vaših prikupljenih verzija pesme "Zajdi zajdi" na moj blog.
Unapred se zahvaljujem!

pparadiso је рекао...

Samo izvolite!